zondag 26 oktober 2014

En nog een gastblogger!

Het einde van mijn blog komt in zicht en Ramir pascal von Bannisseth heeft speciaal hiervoor de nieuwe tv serie Gotham gereviewd. En ook meteen de langste post van mijn blog gemaakt.

Gotham, de nieuwe serie van Fox, is kort samengevat een reimagination van het origineverhaal van de welbekende Dark Knight, Batman.

Maar is deze serie de Batman serie die we verdienen, of een die we niet nodig hebben?
Laten we gewoon aannemen dat als je dit leest, je bekend bent met de Batman mythos - in ieder geval genoeg om de basis te weten.

De serie begint met de welbekende scene waarin de ouders van de dan 10-jarige jongen die ooit Batman zal worden voor zijn ogen wordt neergeschoten in Crime Alley - Gotham City.
Fans zullen meteen doorhebben dat dit geen conventionele serie zal zijn die hetzelfde verhaal zal vertellen zoals we het kennen. De schutter, wie in de comics ook meerdere personen is geweest maar welke doorgaans Joe Chill (tuig van de richel, maar een nobody) is, word hier geïmpliceerd Batman's aartsvijand De Joker te zijn - en een jonge Catwoman ziet alles gebeuren van een afstand.
Dat dit al aangeeft dat Gotham alle conventies aan zijn laars lapt, is geen slecht teken.

Zeg wat je wilt, maar de serie wordt steeds beter en wat fans zullen zien als fouten in de consistentie, zijn beter te interpreteren als artistieke vrijheid. Geloof me, de serie wordt er een stuk beter van - en dat is niet alleen maar conditionering.

Gotham speelt zich namelijk af voor de Batman saga. Batman kwam in het leven niet alleen door de dood van de ouders van Bruce Wayne (spoiler: Batman) maar omdat Gotham City een broedplaats van tuig en slechte beslissingen is. De politie is corrupt en de grote mafiafamillies hebben de touwtjes in handen. 
De stad heeft iemand nodig die de wet in eigen handen neemt, wie de boefjes angst aanjaagt en wie daarom de politie forceert te herorganiseren om geen flater te slaan.

Maar zoals ik zei, daar zijn we nog niet. Gotham is verneukt en criminaliteit viert hoogtij. Gelukkig is daar Detective Jim Gordon (Ben Mckenzie, bekend o.a. van -wie had dat verwacht- the O.C.) die een baken van soevereinheid en het morele goed is.
Maar Jim heeft snel door dat Gotham een unieke plek is waar iedereen moet trappelen om boven water te blijven. 
En Gotham weerspiegelt deze wanhoop enorm goed.
We zien een stad die het juk van de mafia lafjes accepteert en waar de enkeling denkt het heft in eigen handen te kunnen nemen.
En daar ligt het interessante deel van deze serie.
Het gaat niet over Batman. Het gaat niet over Jim Gordon. Het gaat om alle ontwikkelingen die er voor zorgen dat Gotham Batman nodig heeft.

We zien de beginsels van Catwoman, de Riddler, Poison Ivy en noem ze maar op. De serie zit vol met hints, easter eggs, en de makers nemen hun tijd om een basis te leggen voor de volgende seizoenen. Vooral de Penguin is intrigerend (hou deze acteur in de gaten, hij haalt zijn inspiratie uit het beste Penguin bronmateriaal en de serie maakt hem een stuk meer meeleefbaar. Dat is best moeilijk voor een vijand van Batman die een voorliefde heeft voor deze vluchtloze vogels) en mafiabaas Maroney (gespeeld door David Zayas, Angèl Batista uit Dexter) zet een verrassend goede en angstaanjagende rol neer.

Wat ik wil zeggen is dat Gotham potentie heeft, eervol met zijn bronnen omgaat maar er eigen artistieke vrijheden in neemt. De opbouw is traag, maar geloof me, voor een maandagavondserie kun je veel slechtere series hebben. Pak die bak popcorn, en geniet van de personages om wie ze zijn, niet wie ze worden.

I know i will



Geen opmerkingen:

Een reactie posten